11.01.2024
Trendy w systemach CMMS na 2024 r.
Poprzedni rok upłynął naszym klientom na sprostaniu wyzwaniom spowodowanym dalszym wzrostem inflacji. Już myśleliśmy, że rok po pandemii czeka nas diametralny wzrost gospodarki, jednak sytuacja geopolityczna spowodowała jej ponowne zahamowanie. W tak dynamicznej rzeczywistości przyjrzeliśmy się trendom, które będą kluczowe w rozwoju branży UR przez najbliższe lata.
Spis treści
5 trendów w rozwoju systemów CMMS
1. Dominacja systemów mobilnych dla produkcji i utrzymania ruchu
Kolejne lata rozwoju technologicznego kładą coraz większy nacisk na potrzebę ścisłej współpracy między działami UR i produkcji. W lepszej komunikacji w zakładach produkcyjnych najlepiej sprawdzają się rozwiązania mobilne. Gwarantują wiele rozwiązań skierowanych do pracowników działu produkcji i operatorów maszyn.
W 2023 r. zanotowaliśmy zwiększenie popularności list kontrolnych, tworzonych przez działy produkcji. Oferują one użytkownikom możliwość dokonania weryfikacji wykonywanych czynności zarówno przed, jak i po rozpoczęciu zmiany. Obejmują czas pracy potrzebny np. na czyszczenie maszyny. Ideą stojącą za aplikacją mobilną QRmaint jest oderwanie techników od biurek, aby pracownicy mogli być jak najczęściej w terenie.
Funkcje mobilnych systemów CMMS, dzięki którym wzrasta produktywność techników:
- szybkość zgłaszanie awarii lub usterek
- powiadomienia na telefon
- podgląd stanu parku maszynowego
- komunikator do wewnętrznej komunikacji
- podgląd magazynu części zamiennych
- skanowanie kodów QR
- tworzenie list kontrolnych i harmonogramów
- planowanie przeglądów oraz inspekcji
2. Wykorzystanie sztucznej inteligencji do wsparcia procesów UR
Sztuczna inteligencja może znacząco zwiększyć efektywność i skuteczność systemów CMMS, przyczyniając się do redukcji kosztów, minimalizacji przestojów i poprawy wydajności konserwacji. Jednak implementacja AI w takich systemach wymaga odpowiedniej integracji, dostosowania do konkretnej branży oraz dbałości o odpowiednie bezpieczeństwo.
AI może analizować historyczne dane w systemach dotyczące awarii i pracy maszyn. Na podstawie tych danych sztuczna inteligencja może prognozować, kiedy i jakie prace konserwacyjne będą potrzebne, co pozwala na planowanie zadań prewencyjnych z wyprzedzeniem. Ostatecznie AI przez zwiększenie efektywności konserwacji pozwala zredukować koszty zakładu.
Jakie procesy może wspierać sztuczna inteligencja w systemach CMMS?
- Prognozowanie konserwacji maszyn i urządzeń
- Diagnozowanie awarii i usterek
- Optymalizacja planów konserwacyjnych
- Zarządzanie zapasami części zamiennych
- Automatyzacja rutynowych zadań
- Udoskonalanie procesów decyzyjnych
- Analiza wydajności komponentów maszyn
O wykorzystaniu AI w systemach CMMS dowiesz się więcej tutaj.
3. Wykorzystanie chmury do zdalnego zarządzania procesami UR
Jeszcze kilka lat temu wdrożenie systemu CMMS było kosztowne i wymagało posiadania własnej infrastruktury informatycznej. Na takie obciążenie mogły sobie pozwolić jedynie nieliczne zakłady. Sytuacja zmieniła się wraz z upowszechnieniem internetu oraz dystrybucji oprogramowania w chmurze.
Dzisiaj systemy CMMS zainstalowane w chmurze mają często aktualizowane zabezpieczenia przeciw atakom hackerskim. Dzięki czemu dane klienta są bezpieczne nawet jeżeli, że nie znajdują się w jego własnej infrastrukturze IT. Dodatkowo producenci systemów CMMS opartych na chmurze zapewniają wysoki poziom dostępności tych systemów np. przez kopie zapasowe, dzięki czemu klient ma zagwarantowany stały dostęp do swoich danych. Najczęściej takie rozwiązanie odbywa się za pośrednictwem centrów danych takich jak np. Amazon Cloud lub Microsoft Azure, gdzie o całą infrastrukturę i bezpieczeństwo dbają specjaliści, których utrzymanie w małej czy średniej firmie jest wręcz niemożliwe ze względu na wysokie koszty.
4. Dużo większa specjalizacja systemów CMMS
Systemy CMMS znacząco podniosły efektywność działów UR w setkach firm w Polsce. Z naszego doświadczenia wynika, że są one niezbędne z powodu obsługi specyficznych procesów takich jak np. mycie i dezynfekcja. Od nakładek do systemów ERP wyróżnia je automatyzacja i specjalizacja niektórych procesów. Na pewno warto tutaj zwrócić uwagę na Dashboard TV, panel operatorski ANDON, czy zbieranie danych przez QRmaint z IoT.
Dashboard TV to wizualizacja stanu parku maszynowego w czasie rzeczywistym na telewizorze. Dashboard wyświetlony w pokoju techników to najskuteczniejszy sposób na wzrost produktywności zespołu technicznego. Takie rozwiązanie poprawia komunikację w zakładzie oraz zapewnia wzrost realizacji zadań.
Mobilny system przywołań ANDON to funkcjonalność systemu CMMS, która umożliwia przywołanie grupy osób wprost ze stanowiska pracy oraz opcjonalnie zgłaszanie usterek. Rozwiązanie zapewnia sprawną komunikację operatorów linii produkcyjnych z osobami takimi jak liderzy produkcji, BHP, kontrola jakości. Wszystko odbywa się przez duże, intuicyjne panele dotykowe.
IoT to urządzenia wyposażone w czujniki, oprogramowanie i technologie w celu łączenia się i wymiany danych z innymi urządzeniami za pośrednictwem internetu. Dzięki kamerom i czujnikom wbudowanym w produkty firmy uzyskują szczegółowe informacje na temat statusu produktu, zaczynając od produkcji i transportu, aż do momentu, gdy trafi on do rąk klienta. Z pomocą rozwiązań typu IoT można zintegrować systemy CMMS z uczeniem maszynowym (ang. machine learing), aby pracownicy otrzymywali sugestie do podjęcia optymalnych działań.
5. Wzrost znaczenia integracji systemów CMMS z innymi systemami
Nowoczesne systemy CMMS mogą być zintegrowane z systemami ERP, WMS, SCADA, MES, EAM. Z naszego doświadczenia wiemy, że duże zakłady najczęściej pracują na kilku programach. Dlatego na rynku cenione są rozwiązania przekazujące informacje pomiędzy sobą. Przykładowo w ubiegłym roku w związku z rosnącym naciskiem na powiększenie współpracy między działami UR i produkcji znacznie zwiększyło się zainteresowanie użytkowników tematem integracji z systemami MES. To wpłynęło na umożliwienie automatycznego generowania działań związanych z wymianami surowców, naprawami, a także potrzebą przezbrojenia. Umożliwia to również przeprowadzenie dokładnego rejestrowania dostępności i działania związanego z efektywnością parku maszynowego. Więcej o innych systemach przeczytasz z naszych poprzednich artykułów:
Podsumowanie
W ostatnich latach systemy CMMS odnotowały wzrost zainteresowania wśród użytkowników pracujących w branży utrzymania ruchu. Okazuje się że, oprócz swojego głównego zadania, jakim było wspieranie przedsiębiorstw w zarządzaniu parkiem maszynowym, udało im się zaskoczyć klientów dużo większa specjalizacją i dopasowaniem do konkretnych potrzeb. Przyczyniła się do tego na pewno popularyzacja systemów mobilnych dla produkcji i wzrost znaczenia integracji systemów CMMS z innymi systemami. Chcesz już dzisiaj korzystać z trendów, które będą kluczowe w rozwoju systemów dla UR w ciągu najbliższych lat? Postaw na QRmaint i zadzwoń pod +48 12 400 41 70.