27.11.2023
Kluczowe potrzeby klientów przy wyborze systemu CMMS
W celu stworzenia kompletnego systemu CMMS niezbędne jest zrozumienie potrzeb klientów. Jakie korzyści chcą osiągnąć kierownicy UR poprzez wdrożenie systemu CMMS w zakładzie? Jakie oczekiwania mają klienci podczas poszukiwania odpowiedniego systemu? Analiza odpowiedzi na powyższe pytania pozwala nam usprawniać system CMMS. W poniższym tekście przyjrzymy się głównym czynnikom, które wpływają na decyzje dotyczące wyboru systemu CMMS.
Spis treści
Potrzeby klientów systemu CMMS
Zapytaliśmy handlowców pracujących w QRmaint o najczęściej powtarzające się pytania potencjalnych klientów dotyczące systemu CMMS. Andrzej, handlowiec na polskim rynku, podzielił potrzeby klientów na 3 obszary: „1. Nadzór pracowników. 2. Komunikację pomiędzy działami UR i produkcją. 3. Harmonogramy przeglądów pod kątem audytów”. Artur, handlowiec na rynki niemieckojęzyczne, zwrócił uwagę na potrzeby dotyczące: „1. Harmonogramowania prac prewencyjnych. 2. Prowadzenia historii danych pod audyty. 3. Sprawdzanie stanów magazynowych. 4. Zgłaszanie usterek i przydzielanie zadań do konkretnych pracowników UR”. QRmaint spełnia te wszystkie wymagania.
W jaki sposób QRmaint odpowiada na potrzebę harmonogramowania prac prewencyjnych pod audyty?
-
Umożliwia tworzenie planów przeglądów maszyn i urządzeń – system CMMS wysyła powiadomienia do techników lub firm zewnętrznych świadczących usługi serwisowe o najbliższych przeglądach.
-
Pozwala dodawać checklisty – tworzenie list kontrolnych do zadań prewencyjnych pozwala technikowi wykonać je zgodnie z obowiązującymi procedurami. Aplikacja mobilna QRmaint umożliwia dodawanie podpisów wykonanych zadań na potrzeby audytowe.
-
Pokazuje przejrzysty harmonogram – dział utrzymania ruchu ma podgląd na wykonane, zaplanowane, oraz niezrealizowane w terminie zadania prewencyjne na graficznym harmonogramie.
Pełna mobilność z QRmaint
Do stworzenia tego artykułu zainspirował nas post pana Mateusza w grupie Utrzymania Ruchu na Facebooku: „Poszukuję programu/systemu do Utrzymania Ruchu. Oczekiwania co do funkcjonalności określiliśmy następująco:
1. Powiadomienia SMS/mailowe z systemu.
2. Dostęp z urządzeń mobilnych.
3. Wykorzystywanie kodów kreskowych/QR, aby Pracownik musiał się „odbić” przy serwisie danej maszyny/elementu linii.
4. Wykorzystywanie kodów kreskowych na poczet: identyfikacji maszyn/elementów maszyn; części maszyn (aby łatwo przyporządkować część w pudełku do maszyny).
5. Gromadzenie danych dotyczących maszyny/linii (…)
9. Generowanie zapotrzebowania na zużyte części, baza części zamiennych.
10. Podział czynności serwisowych na UR/Operatorów.
11. Generowanie raportu ze stopnia realizacji planu przeglądów.
12. Proste tworzenie zestawień, wygodne filtry.
13. Możliwość obliczenia kosztów dla danej maszyny: części, robocizna, robocizna firm zewnętrznych.
14. Bieżące wsparcie i aktualizacje.
15. Możliwość dostosowania możliwości programu pod nasze potrzeby (używanie tylko niezbędnych modułów).
16. Czynności konserwacyjne z możliwością ustalenia priorytetu”.
Zwróćmy uwagę na pierwszą potrzebę p. Mateusza – „Powiadomienia SMS/mailowe z systemu”. Dzisiaj powiadomienia oznaczają mobilność. QRmaint System CMMS może wysyłać informacje o zarejestrowanym zgłoszeniu na wiele sposobów. Powiadomienia push na smartfona, na opaskę smartband, za pośrednictwem SMS-a lub maila – te możliwości zapewniają działom utrzymania ruchu natychmiastową informację o nowym zgłoszeniu, wezwaniu do przywołania z panelu operatora, albo przypisaniu zadania do konkretnej osoby. Powiadomienia na smartfon zapewniają technikom utrzymania ruchu natychmiastową informację o awarii, nawet gdy ci są w dowolnym miejscu hali produkcyjnej. Mogą wtedy natychmiast przystąpić do usunięcia usterki. Skrócenie czasu reakcji techników z wykorzystaniem QRmaint CMMS w znaczący sposób zmniejsza czas przestoju maszyn.
Systemu CMMS realizuje wiele potrzeb
Na grupie znajdziemy wiele krótkich zapytań dotyczących systemu CMMS. – Jaki polecacie program do utrzymania ruchu w firmie. Są maszyny, urządzenia podlegające UDT oraz dział energetyczny – pytał Marcin. – Czy ktoś zna program czy aplikacje, żeby usprawnić porządek z częściami zamiennymi. Nie mam ich aż zbyt wiele, ale chcę zrobić choć jakiś porządek i katalog, co mam na stanie, ile i czego jeszcze brakuje, albo lada moment skończy się. Dziękuję – dopytywał Alex. – Witam. Jakich programów używacie do zarządzania serwisem? Potrzebuje coś, co będzie można zainstalować na Android oraz Windows. Najlepiej jakby był na serwerze i dostępny z całej sieci firmowej – dodał post Daniel. – Jaki program umożliwia skorzystanie z telewizora jako telebimu do wyświetlania pracownikom planu produkcyjnego na telewizorze jako telebimu? – pytał Krzysztof. System QRmaint jest odpowiedzią na te zapytania klientów. Chociażby p. Krzysztof potrzebuje rozwiązania Dashboard TV:
Czas reakcji
Na Facebooku możemy znaleźć również dłuższe i bardziej szczegółowe pytania. Pan Tomasz:
„Szukam programu CMMS. Czego dokładnie potrzebuje:
1. Tworzenie harmonogramów przeglądów wraz z możliwością dodania zdjęć i czynności które trzeba wykonać.
2. Zgłaszanie awarii w czasie rzeczywistym. Operator zgłasza awarię z PC na swoim stanowisku pracy. UR dostaje SMS na telefon zmianowy oraz informacja na PC UR.
3. Przebieg awarii – czas reakcji UR, czas wymiany, regulacje i oddanie maszyny operatorowi.
4. Po awarii generowanie karty EWO.
5. Rejestr czasu pracy przez operatora (coś na zasadzie 5-cio minutówki).
6. Zarządzanie magazynem części zamiennych spiętych z harmonogramem przeglądów.
7. Wprowadzenie przeglądów autonomicznych UR.
Co moglibyście polecić?” Polecamy funkcjonalność naszego rozwiązania dedykowanego magazynowi części:
Proste rozwiązania
Bardzo dużo zapytań dotyczy intuicyjności i szybkości wdrożenia systemu CMMS. Pan Tobiasz:
„Proszę o polecenie systemu CMMS. Zespół UR liczy u mnie w zakładzie 10 osób.
Czego oczekuję od systemu:
1. Ma być prosty i nie wymagający szkoleń, aby z niego korzystać
2. W chmurze
3. Mieć moduł magazynowy
4. Mieć moduł harmonogramowania przeglądów itp.
Jak widać nie mam wielkich wymagań. Chcemy uprościć zgłaszanie awarii, zapanować nad magazynem części zamiennych i zdefiniować harmonogram przeglądów, inspekcji. Jest sporo systemów na rynku, ale skomplikowanych (wyglądają jak z początku lat 90 ) i nieadekwatnie drogich. Czego u siebie używacie i czy możecie zdradzić koszt?”
Dzisiaj technicy UR potrzebują prostej i intuicyjnej aplikacji mobilnej ułatwiającej codzienną pracę. Natomiast kierownicy UR oczekują kompleksowego rozwiązania wspierającego podejmowanie decyzji na podstawie danych. System CMMS powinien gromadzić dane w chmurze, mieć zaprojektowane przy pomocy specjalistów moduły – magazynowy i harmonogramowania przeglądów. Takie kryteria spełnia właśnie QRmaint!
Dokładne wytyczne
Dzisiaj klienci dokładnie wiedzą czego oczekują. Na naszego maila kontakt@qrmaint.com otrzymujemy szczegółowe zapytania dotyczące systemu CMMS. Oto mail od p.Michała, kierownika Utrzymania Ruchu w jednej sieci piekarni:
„Jesteśmy producentem pieczywa. Nasza piekarnia produkuje pieczywo świeże, które prosto z produkcji trafia do sklepów. Poszukujemy do naszego zakładu oprogramowania CMMS w celu usprawnienia pracy działu utrzymania ruchu. Bardzo ważnym aspektem jest utrzymanie maszyn i urządzeń w ciągłym ruchu, szybka reakcja na zaistniałe problemy oraz minimalizacja wystąpienia prawdopodobieństwa przestojów w myśl zasady prewencja przed naprawą. Chcielibyśmy, aby aplikacja cechowała się następującymi możliwościami:
– prostota obsługi
– zdalne zgłaszanie awarii z podaniem kto zgłasza, jakie urządzenie, priorytet, miejsce wystąpienia, krótki opis problemu (zmiana priorytetu możliwa przez kierownictwo)
– przechwycenie awarii przez technika, bądź narzucenie przejęcia przez kierownika UR
– postęp prac na wykresie Ganta (…)
– sporządzanie raportów z przeglądów okresowych i BHP (…)
– wymagana walidacja zleceń dla techników przez kierownika UR do zakończenia/odebrania danej naprawy/czynności
– aplikacja do produkcji dla kierowników na smartfon – zgłaszanie zleceń na podstawie dokumentacji zdjęciowej i opis/czytelne i proste narzędzie
– własne loginy dla techników z potwierdzeniem odczytu linii papilarnych lub Face ID, tak aby nie dopuścić do sytuacji jak kolega przejmuje zmianę i nie wylogowuje się”.
Tutaj również udało się sprostać konkretnym wymaganiom klienta.
Wielozadaniowość systemu CMMS
Poznaliśmy dzisiaj kluczowe potrzeby, jakimi kierują się klienci przy wyborze systemu CMMS. Mateusz potrzebuje systemu CMMS, który posiada powiadomienia wysyłane za pośrednictwem SMS-a i maila. Chce mieć dostęp do systemu z urządzeń mobilnych i zamierza wykorzystywać kody QR. Marcin szuka programu do utrzymania ruchu w firmie dla maszyn, urządzeń podlegających UDT i działu energetycznego. Alex potrzebuje programu do porządku w częściach zamiennych. Daniel chce systemu działającego na Androidzie i Windowsie. Krzysztof zamierza wyświetlać pracownikom plany prewencyjne na telewizorze dzięki Dashboard TV. Tomasz potrzebuje systemu CMMS do tworzenia harmonogramów i zgłaszanie awarii w czasie rzeczywistym. Tobiasz oczekuje prostoty, modułu magazynowego i harmonogramowania przeglądów. Natomiast Michał potrzebuje zdalnego zgłaszania awarii z podaniem kto ją zgłasza, z jakiego urządzenia. Oczekuje możliwości nadania priorytetów, miejsca wystąpienia usterki, krótkiego opisu problemu. Te wszystkie wymagania spełnia QRmaint CMMS.
Podsumowanie
Poznałeś wiele potrzeb klientów, którzy zastanawiają się nad wyborem systemu CMMS. Z chęcią poznamy Twoje wymagania, jakie powinno spełnić idealne oprogramowanie do utrzymania ruchu. Zadzwoń pod +48 12 400 41 70 lub umówić się na darmową prezentację QRmaint.