09.12.2024
Mechanik utrzymania ruchu: zadania i obowiązki
Dobrze zorganizowana praca zespołu utrzymania ruchu pozwala zapewnić ciągłość produkcji, zminimalizować ryzyko awarii maszyn, a także zoptymalizować koszty związane z naprawami i konserwacją. W tym kontekście rola mechanika utrzymania ruchu, który do niedawna koncentrował się głównie na naprawach mechanicznych, uległa znaczącym zmianom. Aktualnie na tej pozycji wymagane są też umiejętności z zakresu automatyki, elektroniki i systemów informatycznych do realizowania bardziej złożonych zdań utrzymania ruchu. Jak wygląda obecnie zawód mechanika utrzymania ruchu? Jakie są metody wsparica pracy działów UR w tym zakresie? Dowiesz się tego z naszego artykułu. Sprawdź, jak system CMMS w rękach mechników poprawia wydajność pracy w działach UR.
Spis treści
Ewolucja roli mechanika utrzymania ruchu
W przeszłości rola mechanika utrzymania ruchu była stosunkowo jednoznaczna i skupiała się głównie na awariach mechanicznych. Zadaniem osób pracujących na tym stanowisku było zatem przede wszystkim utrzymanie urządzeń mechanicznych w dobrym stanie, co obejmowało naprawy, konserwację i wymianę zużytych części. Z uwagi na fakt, że technologie wykorzystywane w przemyśle były w tym okresie mniej złożone, wystarczało, aby mechanik miał solidną wiedzę z zakresu konstrukcji maszyn, materiałoznawstwa, narzędzi i technologii naprawczych.
Mechanik w przemyśle nie musiał wykazywać zaawansowanej znajomości działania układów elektrycznych czy komputerowych. Często urządzenia elektronicznie, takie jak czujniki czy silniki zasilane prądowo, były traktowane jako elementy pomocnicze, a ich naprawa – jeżeli była konieczna – przypadała zespołom działów elektrycznych lub automatyki. Z biegiem czasu technologie zaczęły się jednak rozwijać, a maszyny stały się coraz bardziej skomplikowane, co przekłada się na wyższe wymagania w stosunku do pracowników utrzymania ruchu.
Mechanik utrzymania ruchu dziś – elektromechanik, automatyk i informatyk
Współczesne urządzenia przemysłowe są coraz bardziej zautomatyzowane, a wiele maszyn jest wyposażonych w zaawansowane systemy komputerowe, napędy elektryczne, czujniki czy komponenty służące do pomiaru temperatury, ciśnienia, wilgotności i różnych innych parametrów. W związku z tym mechanik utrzymania ruchu musi wykazywać się szeroką wiedzą z wielu dyscyplin, takich jak elektromechanika, automatyka i informatyka. Jego zadaniem jest nie tylko usuwanie awarii mechanicznych, lecz także diagnozowanie i naprawa usterek w systemach elektrycznych, elektronicznych i automatycznych. Na tym jednak nie kończy się lista obowiązków mechanika utrzymania ruchu – dochodzi do tego też programowanie i kalibracja urządzeń, diagnostyka z użyciem nowoczesnych narzędzi komputerowych czy naprawa układów sterowania i sieci informatycznych.
Szeroki zakres obowiązków w parze z wysokimi wymaganiami dotyczącymi specjalistycznej wiedzy sprawia, że współczesny mechanik musi łączyć kompetencje z różnych obszarów. W efekcie na takich pozycjach są osoby wykazujące znajomość zagadnień związanych z elektryką, automatyką i informatyką. Wszechstronność zdecydowanie jest w cenie – wiąże się to przede wszystkim ze stale rosnącą złożonością techniczną maszyn przemysłowych.
Rola technika utrzymania ruchu w nadchodzących latach
Pozycja mechanika utrzymania ruchu, jaką znamy dziś, zbliża się do końca swojej tradycyjnej formy. W kolejnych latach zawód ten najprawdopodobniej przekształci się w bardziej zaawansowaną profesję technika utrzymania ruchu, który dysponuje umiejętnościami z zakresu elektromechaniki, automatyki, robotyki, a także programowania. Technik stanie się jednocześnie osobą odpowiedzialną za cały obszar konserwacji maszyn – łącznie z systemami elektrycznymi i elektronicznymi.
W kwestii wykształcenia najprzydatniejsze będą studia, szkoły i kursy z zakresu automatyki, informatyki i elektrotechniki. W takim kontekście rola mechanika jako osoby odpowiedzialnej za wyłącznie mechaniczne naprawy stanie się coraz mniej istotna. Zastąpi ją technik, zapewniający kompleksową opiekę nad maszynami – zarówno od strony mechanicznej, jak i elektronicznej. W parze z tymi zmianami idzie też rosnące znaczenie szkoleń technicznych i programów edukacyjnych łączących różne dziedziny wiedzy. Część firm już teraz inwestuje w zaawansowane kursy i programy certyfikacyjne, które pozwalają mechanikom przekształcić się w techników z wszechstronną wiedzą i umiejętnościami.
Obecne wyzwania dotyczące przygotowania mechaników
Warto mieć na uwadze, że choć współczesny przemysł stawia coraz większe wymagania przed pracownikami utrzymania ruchu, wielu mechaników nie nadąża za tymi zmianami. Często wynika to z przestarzałego systemu kształcenia zawodowego i technicznego, który wciąż koncentruje się na tradycyjnych umiejętnościach mechanicznych, zaniedbując naukę w obszarze nowych technologii. Z tego powodu wiele firm zmaga się z brakiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry, co może prowadzić do opóźnień w realizacji zleceń, wydłużenia czasu napraw i wzrostu kosztów utrzymania maszyn. Powiązanym wyzwaniem jest adaptacja starszych pracowników, którzy byli szkoleni wyłącznie w zakresie tradycyjnej mechaniki. Aby dostosować wiedzę w zespole do realnych wymagań przemysłu, warto postawić na szkolenia uzupełniające, które pozwolą na nabycie kompetencji z zakresu automatyki, elektromechaniki i programowania. Proces ten wymaga jednak zainwestowania czasu i środków finansowych, jak również elastyczności i chęci do nauki po stronie pracowników.
Warto zwrócić uwagę, że nowoczesne firmy wyposażają personel we wiele narzędzi jak systemy do zarządzania działaniami UR. I tak, dla przykłądu, systemy CMMS znacznie ułatwiają mechanikom sprostanie wielu wyzwaniom w ich codziennej pracy. Dzięki digitalizacji zadań konserwacyjnych, zleceń pracy i historii sprzętu, systemy CMMS usprawniają przepływy pracy i poprawiają wydajność. Mechanicy uzyskują dostęp do informacji w czasie rzeczywistym na temat problemów ze sprzętem, harmonogramów konserwacji i historii napraw. Jest to coś, co pozwala im skutecznie ustalać priorytety zadań i szybciej rozwiązywać problemy.
Przykładz jednej z funkcji systemu CMMS wpierających pracę mechaników
Ekspertyza w pracy mechanika utrzymania ruchu
W obecnych czasach, kiedy maszyny stają się coraz bardziej złożone, mechanik utrzymania ruchu powinien opanować jedną specjalność na poziomie eksperckim. Zbyt szerokie rozproszenie umiejętności może prowadzić do powierzchownych kompetencji, które utrudniają skuteczne rozwiązywanie problemów. Przykładowo mechanik, który jednocześnie stara się być elektrykiem, automatykiem i programistą, może nie mieć wystarczającej wiedzy, aby skutecznie poradzić sobie z bardziej skomplikowanymi awariami. Warto również zwrócić uwagę, że łatwiej doszkolić np. elektromechanika z obszaru mechaniki niż na odwrót. Z tego powodu w praktyce najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnianie osób, które dysponują wszechstronną wiedzą, ale jednocześnie specjalizują się w konkretnym obszarze. To pozwala im efektywnie zarządzać zadaniami, a jednocześnie skutecznie rozwiązywać problemy w innych dziedzinach.
Jeżeli chcieliby Państwo przetestować nasze rozwiązanie, to zapraszamy do założenia darmowego konta i sprawdzenia systemu QRmaint CMMS bezpłatnie przez 14 dni. Zachęcamy do kontaktu i umówienia się na bezpłatną konsultację telefonicznie: +48 12 400 41 70 lub mailowo na: kontakt@qrmaint.com