Czym jest mobilny system przywołań ANDON?

1. Czym jest ANDON?

ANDON to sygnał używany do ostrzegania o nagłej zmianie statusu zadania. To metoda stosowana w Systemie Produkcyjnym Toyoty i składowa metodologii opartej na „szczupłej produkcji” (ang. lean production).

ANDON może mieć formę sygnału świetlnego, dźwiękowego, czy tekstu wyświetlającego się na tablicy informacyjnej. Najważniejsza jest automatyzacja, ponieważ ręcznie wyzwalane sygnały są zbyt zawodne. Celem użycia ANDONA jest przywołanie lub zwrócenie uwagi pracowników: impuls, do naprawy problemu. Dzisiaj systemy alarmują o problemie za pomocą haseł ostrzegawczych, grafik, czy efektów audiowizualnych.

Z Andonami spotykamy się na co dzień. Przykładowo gdy na desce rozdzielczej naszego auta zaczyna mrugać lampka silnika, sygnalizuje ona problem z samochodem. Zmusza nas to do podjechania do warsztatu w celu rozwiązania awarii. Takie rozwiązania są również wykorzystywane powszechnie w marketach, urzędach, bankach, czy wszelkich innych miejscach skupiających się na obsłudze klienta.

2. Czym jest mobilny system przywołań ANDON?

System przywołań ANDON to narzędzie pozwalające na sprawne zgłaszanie awarii podczas produkcji. Komunikaty ANDON są oparte na powiadomieniach PUSH wysyłanych na smartfony pracowników oraz na wizualizacji danych w czasie rzeczywistym za pomocą dashboardów na dużych ekranach zawieszonych w zakładzie produkcyjnym. Rezygnujemy wtedy z fizycznych kolumn sygnalizacyjnych, co jest sporą rewolucją w podejściu do tego typu rozwiązań.

Branża Utrzymania Ruchu długo oczekiwała modułu, który rozszerzyłby funkcjonalność systemu CMMS i sprawił, że będzie on jeszcze bardziej intuicyjny. ANDON w języku japońskim oznacza również „sygnalizator”. Narzędzie pozwala w łatwy sposób powiadomić odpowiednich pracowników UR o awariach na produkcji.

Ze wszystkimi możliwościami panelu ANDON, mobilnego systemu przywołań na tablety i smartfony od QRmaint, zapoznasz się tutaj: https://qrmaint.pl/system-przywolan-andon/

Wykorzystaj potencjał systemu CMMS u siebie w zakładzie
Kliknij poniżej, aby za darmo przetestować system CMMS
Przetestuj CMMS za darmo

3. Elementy wyróżniające panel ANDON

Panel operatorski ANDON to jedna z funkcjonalności systemu CMMS, która umożliwia przywołanie grupy osób z wybranego stanowiska pracy oraz zgłoszenie usterek. Narzędzie jest formą wizualnego zgłaszania awarii, które zostały wykryte w czasie procesu produkcyjnego. Takie rozwiązanie ułatwia komunikację operatorów linii produkcyjnych z osobami, które je wspierają (liderami produkcji, BHP, kontrolą jakości, magazynierami).

System został wyposażony w tablicę, która ma wyświetlać wszystkie kluczowe informacje. Jeśli pracownik odpowiedzialny za powierzony mu sektor zgłosi błąd, to wówczas dashboard zaczyna wyświetlać powiadomienie. To rozwiązanie pozwala znacznie zaoszczędzić materiały produkcyjne, a to w dalszej mierze przekłada się na ograniczenie strat.

4. Zalety wykorzystania systemu ANDON

Firmy wprowadzające powyższe rozwiązania cenią sobie prostotę i niezwykłą skuteczność. Dzięki ANDON-owi każdy pracownik zyskuje dostęp do informacji dotyczącej ewentualnych problemów, a to pozwala im dostosować do tego swoją pracę. Tablet z panelem operatora umieszczany jest najczęściej bezpośrednio na stanowisku pracy przy linii produkcyjnej, na stanowisku montażowym, albo na maszynie.

Prosty interfejs eliminuje szkolenia personelu. Wystarczy, że operator naciśnie jeden ze zdefiniowanych wcześniej przycisków. Odpowiednio szybka reakcja na powstałe problemy może doprowadzić do ograniczenia czasu postoju wyszczególnionych roboczych stacji, a także zwiększyć wydajność i OEE. Potwierdzenie przybycia do obsługi przywołania odbywa się bezpośrednio przez panel operatora.

Dodatkowo na ekranie dashboard TV można zobaczyć informacje związane z wynikami pracy zakładu, a także pod kątem śledzenia aktualnego stanu produkcji. Pracownicy mogą sprawdzić na nim cele, które powinni zrealizować. Oprócz tego przekazywane są również dane dotyczące strat podczas trwającego procesu produkcji, a także jego stanu na tle ustanowionych do uzyskania celów. Tablica pozwala również monitorować parametry takie jak powstałe defekty, tempo produkcji, czy nieplanowane przestoje.

Istotną zaletą systemu ANDON jest to, że wszelkie dane są gromadzone, analizowane i dostępne na każdym komputerze. Dodatkowo można je także konwertować na różne formaty plików. Dzięki temu nie ma potrzeby drukowania raportów czy konstruowania podsumowań pod koniec dnia.

Zobacz w praktyce, jak wygląda panel operatorski ANDON od QRmaint:

Podsumowanie

Chcesz wdrożyć w swoim zakładzie produkcyjnym narzędzie ANDON? Zapoznaj się z systemem QRmaint i zdecyduj się na sprawne zgłaszanie awarii na produkcji. Umów się na prezentację i zadzwoń pod: +48 12 400 41 70.

 

 

tło

Wypróbuj QRmaint

Bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań.