05.12.2024
Automatyzacja procesów biznesowych – jak usprawnić pracę na produkcji?
Optymalizacja operacji to niezwykle istotny obszar działania firm, którym zależy na maksymalizacji wydajności i poprawie zarządzania zasobami. Jednym ze źródeł wsparcia w tym zakresie jest automatyzacja kluczowych procesów biznesowych, takich jak zgłaszanie usterek. W jaki sposób systemy CMMS pomagają firmom zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych?
Spis treści
Rola automatyzacji w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym
Wraz z rozwojem rozwiązań cyfrowych automatyzacja staje się fundamentem nowoczesnej produkcji. Nowoczesne, zintegrowane procesy pozwalają na przyspieszenie wielu ważnych procesów – to również skuteczny sposób na zmniejszenie ryzyka błędów wynikających z czynnika ludzkiego. Co istotne, automatyzacja może wspierać produkcję na różnych poziomach: to m.in. zarządzanie magazynem, harmonogramowanie zadań czy nadzorowanie jakości, a także kontrolowanie przepływów pracy w ramach utrzymania ruchu. Integracja różnych systemów, takich jak CMMS, wraz ze specjalnymi czujnikami i odpowiednio przygotowanymi procedurami, pozwala uzyskać bieżący obraz na wszelkie ważne informacje dotyczące procesów – efektem jest poprawa efektywności i redukcja kosztów operacyjnych, co stanowi sporą zaletę dla każdej firmy.
Funkcje CMMS a automatyzacja procesów
Jednym z najbardziej przydatnych narzędzi w zakresie zarówno samej automatyzacji, jak i utrzymania ruchu, jest system CMMS, czyli Computerized Maintenance Management System (skomputeryzowany system zarządzania utrzymaniem ruchu). Tego typu rozwiązania służą do obsługi konserwacji, napraw i przeglądów technicznych maszyn oraz wyposażenia produkcyjnego. Wśród dostępnych funkcji znajduje się m.in. planowanie i śledzenie zadań konserwacyjnych, zarządzanie zapasami części zamiennych, analiza danych dotyczących awaryjności i pracy maszyn czy nawet przewidywanie potrzeb serwisowych. Dzięki takim funkcjom CMMS jest w stanie znacznie usprawnić procesy produkcyjne, umożliwiając np. wdrożenie podejścia opartego na prewencyjnym utrzymaniu ruchu. W rezultacie przedsiębiorstwa produkcyjne mogą zmniejszyć ryzyko awarii i opóźnień w produkcji, co z kolei przekłada się na możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.
Zarządzanie zadaniami i przepływy pracy w CMMS
Wśród funkcji CMMS, które mają znaczenie dla automatyzacji procesów utrzymania ruchu, warto zwrócić uwagę na zarządzanie zadaniami. Przykładem implementacji takiej funkcjonalności mogą być np. harmonogramy przeglądów maszyn, które system generuje automatycznie, by następnie przypisać poszczególne zadania do pracowników znajdujących się na konkretnych pozycjach. Każde z takich zadań ma szczegółowy opis, terminy wykonania i status – dostęp do takich informacji pozwala na lepsze planowanie i wykonywanie czynności serwisowych. Do tego dochodzi także opcja automatycznych przypomnień i powiadomień, które znacznie zmniejszają ryzyko przeoczenia poszczególnych zadań. Takie podejście zapewnia szereg korzyści – największą z nich jest zwiększona stabilność produkcji.
Zadania mogą być organizowane w ramach przepływów pracy (ang. workflows), które pozwalają nie tylko na uzyskanie kompletnego, przejrzystego obrazu operacji, lecz także koordynację działań między różnymi działami zakładu. Przepływ powinien obejmować wszystkie zadania związane z konserwacją – od wykrycia i zgłoszenia awarii przez pracownika, poprzez przypisanie wykonania poszczególnych czynności do konkretnych osób i ustalenie priorytetów, aż po zakończenie przez dział techniczny. Każdy krok jest monitorowany i rejestrowany w systemie, co pozwala zachować pełną transparentność i możliwość śledzenia działań. Dzięki temu pracownicy mogą szybko zidentyfikować, na jakim etapie znajduje się zadanie, co pozwala ograniczyć przestoje i zoptymalizować zarządzanie dostępnymi zasadami.
Przepływ pracy w utrzymaniu ruchu na przykładzie rozwiązań QRmaint
Jak wygląda utrzymanie pracy z użyciem systemu CMMS w praktyce? Aby dowiedzieć się, w jaki sposób przeprowadzane są procesy tego typu, warto spojrzeć na działania klientów QRmaint. Jednym z nich jest firma z branży przetwórstwa spożywczego, będąca producentem pakowanych, gotowych do spożycia posiłków. W tym przypadku linie produkcyjne są złożone z modułów maszynowych, a awaria jednego z nich może powodować nieplanowane przestoje. Ze względu na fakt, że sektor spożywczy wiąże się z dość niskimi marżami zysku i krótkimi czasami przydatności składników, niezbędne jest szybkie wdrożenie odpowiednich działań naprawczych. To sytuacja, w której można bardzo wyraźnie zauważyć korzyści ze stosowania systemów CMMS umożliwiających przygotowanie przepływów pracy w utrzymaniu ruchu. Dostępność konkretnego, ustalonego przepływu pozwala zachować wysoką wydajność przeprowadzania napraw – pracownicy wiedzą, jaka czynność powinna zostać wykonana w danym momencie, co pozwala zmniejszyć czas realizacji działań do minimum.
Warto przy tym zaznaczyć, że wspomniana firma dysponuje osobnymi przepływami pracy na konkretne elementy wyposażenia, co pozwala jeszcze bardziej zwiększyć wydajność takich działań. W efekcie praca na produkcji może być znacznie sprawniejsza. Systemy CMMS sprawdzają się jednak nie tylko w tej branży – to rozwiązania, które mogą oferować skuteczne wsparcie dla przedsiębiorstw produkcyjnych z niemal każdego sektora.
Podsumowanie
Nie ulega wątpliwością, że systemy CMMS są kluczowym narzędziem optymalizacji procesów produkcyjnych. Dlatego, dzięki automatyzacji zadań, jak również zarządzaniu przepływami pracy (ang. workflow) i przewidywaniu awarii, firmy mogą zwiększyć produktywność w gólnym ujęciu. Naturalnie, efekty końcowe zależą ściśle od rodzaju branży, wielkości produkcji, czy też sezonowości. Niemniej, jednak, system CMMS pomaga w prosty sposób obniżyć koszty i zminimalizować przestoje maszyn, co ma podobny rezultat bez względu na branżę.
Jeżeli jesteś technikiem UR, kierownikiem, managerm, ważne jest to aby wybrać odpowiednie rozwiązanie CMMS do proceów utrzymania ruchu. Skontaktuj się z nami już dziś, aby uzyskać bezpłatną konsultację i dowiedzieć się więcej o optymalizacji produkcji. Przetestuj nasz system przez 14 dni. Zadzwoń pod +48 12 400 41 70.