Home > Blog > Bez kategorii > 7 mitów o systemach CMMS
grafika grafika

7 mitów o systemach CMMS

Systemy CMMS stają się w zakładach produkcyjnych niezbędnym standardem. Pomimo wielu pozytywnych zmian w świecie produkcji, cały czas funkcjonuje wiele mitów dla zautomatyzowanych rozwiązań wspierających utrzymanie ruchu. Poniżej przedstawiamy najczęściej powtarzane mity o systemach CMMS.

1. Wdrażanie systemu CMMS jest nieopłacalne

Jednym z największych błędów inwestycyjnych jest ignorowanie potencjalnych korzyści, które w porównaniu do koniecznych do poniesienia nakładów wydają się być nieopłacalne. W rzeczywistości dostępność maszyn na poziomie 80-90% jest dyspozycyjnością zbyt niską. Tylko świadomi producenci stosują odpowiednią prewencję i ze wsparciem systemu CMMS chcą osiągnąć każdy dodatkowy procent dostępności maszyn. Mamy przykłady firm, gdzie wzrost czasu pracy maszyn zaledwie o 1% przyniósł dodatkowe dochody na poziomie całorocznego budżetu działu utrzymania ruchu.

2. Obsługa systemu CMMS jest bardzo czasochłonna

Osoby odpowiedzialne za utrzymanie ruchu w różnych zakładach produkcyjnych podczas wdrażania CMMS-a często pytają: „po co tracić czas na wprowadzanie czegoś do systemu?”. Pracownikom przyzwyczajonym do naprawy jednej awarii za drugą nie podoba się, że będą musieli poświęcić zbyt dużo czasu na wprowadzanie danych. Producenci oprogramowania CMMS są świadomi, że czas obsługi narzędzia musi być minimalny. Mechanicy nie są zatrudniani do wprowadzania danych, dlatego w QRmaint stawiamy na intuicyjne rozwiązanie z wykorzystaniem kodów QR. Jeśli pracownik potrafi obsługiwać smartfon, to bez problemu poradzi sobie z naszą aplikacją.

3. System CMMS to rozwiązanie tylko dla dużych firm

Cały czas można spotkać się ze stwierdzeniem, że rozwiązania CMMS są dedykowane tylko dla dużych zakładów. Nasze doświadczenie pokazuje, że z powodzeniem mogą być one wykorzystywane przez mniejsze firmy, czerpiąc przy tym ogromne profity. Warto zaznaczyć, że ceny takich rozwiązań w Polsce są przystępne do budżetów lokalnych firm i nie wiążą się z wielkimi kosztami. QRmaint jest dostępny w modelu subskrypcyjnym, co pozwala na rozłożenie wydatków przeznaczonych na system do utrzymania ruchu na wiele miesięcy.

4. System CMMS można po prostu zastąpić modułem systemu ERP

Szukając oszczędności, firmy decydują się na zakup modułu rozszerzającego system ERP o utrzymanie ruchu, rezygnując przy tym z inwestycji w system CMMS. Niestety będą to jedynie pozorne oszczędności, bo żaden moduł nie jest w stanie zastąpić dedykowanego programu. Profesjonalny CMMS to nie tylko monitorowanie stanu części zamiennych. Ostatecznie okazuje się, że wyniki osiągane przy pracy z modułem ERP są niezadowalające. Wtedy okazuje się, że konieczna jest następna inwestycja, tym razem w CMMS z prawdziwego zdarzenia. Ostatecznie zapłacimy podwójnie.

5. Wdrożenie systemu automatycznie poprawi wartości wskaźników UR

Wśród firm zainteresowanych utrzymaniem ruchu panuje przekonanie, że wdrożenie systemu CMMS od razu poprawi wyniki wskaźników:

  • MTTR (ang. Mean time to repair) – średni czas potrzebny do naprawienia awarii
  • MTTF (ang. Mean time to failure) – średni czas do wystąpienia awarii
  • MTBF (ang. Mean time between failures) – średni czas pomiędzy awariami
  • OEE (ang. Overall Equipment Effectiveness) – całkowita efektywność wyposażenia

Narzędzia informatyczne porządkują pracę, jednak sama ich instalacja niczego nie zmieni. Jeżeli wdrożenie narzędzia ma przynieść oczekiwany skutek, powinny ono kompleksowo obejmować całą organizację i filozofię pracy działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu.

6. Bez systemu CMMS firma nie przetrwa

Nie jest prawdą, że zakłady produkcyjne nie poradzą sobie bez tego narzędzia. Każda firma jest w stanie funkcjonować bez oprogramowania dedykowanego dla utrzymania ruchu. Jednak bez CMMS-a niemożliwe jest wdrożenie filozofii działań dążących do optymalizacji procesów i generowania większych przychodów, takich jak WCM (ang. Word Class Manufacturing), TPM (ang. Total Productive Maintenance), Prewencyjne Utrzymanie Ruchu czy Lean Manufacturing. Bez wsparcia informatyków trudniejsza staje się tym samym poprawa wskaźników UR i efektów prowadzonych działań. Pomimo takich ograniczeń firma jest jednak w stanie realizować swoją działalność, tyle że z dużo mniejszą dynamiką wzrostu od konkurencji, która zainwestowała w optymalizację procesów na produkcji.

7. Do wdrożenia systemu CMMS potrzebna jest bardzo duża ilość danych

Efektywne wykorzystanie systemu CMMS wiąże się z wprowadzeniem odpowiednich danych. Po stronie klienta jest zebranie i uporządkowanie informacji, które nie powinno zająć dłużej niż kilka dni roboczych. Jeżeli wcześniej dane były gromadzone elektronicznie, to ich opracowanie zajmie zdecydowanie mniej czasu. Import informacji zagwarantuje dostawca rozwiązania. W niektórych przypadkach można również zastosować podejście polegające na sukcesywnym rozbudowywaniu informacji w systemie w trakcie użytkowania.

Podsumowanie

Oprócz awarii wynikających z normalnego cyklu życia maszyny bez systemu CMMS następują różne zatrzymania z powodu zapomnianych przeglądów, czy niezaplanowanych prac prewencyjnych, w których czasem jedno dokręcenie śrubki wyeliminowałoby awarię zatrzymującą całą linię. Dlatego tak ważne jest wdrożenie odpowiedniego systemu CMMS.

Wprowadzenie systemu QRmaint oraz większa świadomość zakładu produkcyjnego sprawia, że praca mechaników przekłada się na mniejszą liczbę awarii, szybsze naprawy i lepsze gospodarowanie częściami zamiennymi, które przekładają się w ostatecznym rozrachunku na wymierne finansowe korzyści.

Do końca lipca proponujemy darmowe wsparcie wykwalifikowanego konsultanta podczas wdrożenia systemu systemu QRmaint. Zapoznaj się z systemem CMMS i zadzwoń już dzisiaj pod +48 12 400 41 70.

ozdoba

Wypróbuj QRmaint

Za darmo przez 14 dni, bez zobowiązań.