7 mitów o systemach CMMS

Systemy CMMS stają się w zakładach produkcyjnych niezbędnym standardem. Pomimo pozytywnych zmian, jakie przynoszą w świecie produkcji, wciąż funkcjonuje wiele mitów na temat zautomatyzowanych rozwiązań wspierających utrzymanie ruchu. Poniżej przedstawiamy najczęściej powtarzane mity o systemach CMMS.

1. Wdrożenie systemu CMMS jest nieopłacalne

Jednym z największych błędów inwestycyjnych jest ignorowanie korzyści, które w porównaniu z koniecznymi do poniesienia nakładami mogą wydawać się niewystarczające. Dostępność maszyn na poziomie 90% jest zbyt niska, dlatego świadome kierownictwo przedsiębiorstw produkcyjnych stara się zapobiegać nieplanowanym przestojom i ze wsparciem systemu CMMS zyskać każdy dodatkowy procent dostępności parku maszynowego. Znane są przykłady firm, w których po wdrożeniu systemu CMMS wydłużenie rzeczywistego czasu pracy maszyn zaledwie o 1% poprzez ograniczenie liczby awarii przyniosło dodatkowe dochody na poziomie całorocznego budżetu działu utrzymania ruchu.

2. Obsługa systemu CMMS jest bardzo czasochłonna

Osoby odpowiedzialne za utrzymanie ruchu w zakładach produkcyjnych podczas wdrażania systemu CMMS często pytają: „Po co tracić czas na wprowadzanie jakichś danych do systemu?”. Pracownikom przyzwyczajonym do naprawy jednej awarii za drugą nie podoba się, że będą musieli zajmować się wprowadzaniem danych, gdyż stanowi to dla nich dodatkowe zadanie i zajmuje czas. Producenci oprogramowania CMMS są świadomi, że czas obsługi tego narzędzia musi być minimalny, a mechanicy nie są zatrudniani do wprowadzania danych, dlatego w QRmaint stawiamy na intuicyjne rozwiązanie z wykorzystaniem kodów QR. Jeśli pracownik potrafi obsługiwać smartfon, to bez problemu poradzi sobie z naszą aplikacją. A czas poświęcony na obsługę systemu jest nieporównanie krótszy niż czas trwania napraw, których dzięki CMMS można uniknąć.

3. System CMMS to rozwiązanie tylko dla dużych firm

Nasze doświadczenie pokazuje, że systemy CMMS z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez mniejsze firmy produkcyjne, wszak one także posiadają maszyny, które ulegają awariom i które trzeba poddawać okresowym przeglądom. Wdrożenie takich rozwiązań nie wiąże się z wysokimi kosztami, ponieważ ich ceny są przystępne, zwłaszcza jeśli firma zdecyduje się na model subskrypcyjny, pozwala on bowiem rozłożyć wydatek na wiele miesięcy. Taki właśnie model oferuje QRmaint.

4. System CMMS można zastąpić modułem systemu ERP

Szukając oszczędności, firmy rezygnują z inwestycji w system CMMS i decydują się na zakup modułu rozszerzającego system ERP o funkcjonalność utrzymania ruchu. Niestety są to jedynie pozorne oszczędności, gdyż żaden moduł nie jest w stanie zastąpić zaawansowanego, specjalistycznego programu. Profesjonalny CMMS to bowiem nie tylko monitorowanie magazynu części zamiennych. Ostatecznie okazuje się, że wyniki osiągane przy pracy z modułem ERP są niezadowalające i konieczna jest następna inwestycja, w CMMS z prawdziwego zdarzenia, a więc tak postępując, zapłacimy dwa razy.

5. Wdrożenie systemu CMMS automatycznie poprawi wskaźniki utrzymania ruchu

Wśród firm zainteresowanych wdrożeniem systemu CMMS panuje przekonanie, że natychmiast poprawi on następujące wskaźniki KPI:

  • MTTR (ang. Mean Time to Repair) – średni czas potrzebny do naprawienia awarii
  • MTTF (ang. Mean Time to Failure) – średni czas do wystąpienia awarii
  • MTBF (ang. Mean Time Between Failures) – średni czas między awariami
  • OEE (ang. Overall Equipment Effectiveness) – całkowita efektywność wyposażenia

Narzędzia informatyczne wspomagają funkcjonowanie przedsiębiorstwa, jednak samo ich zainstalowanie niczego nie zmienia. Jeżeli wdrożenie oprogramowania ma przynieść oczekiwany skutek, powinno obejmować całą organizację i stać się elementem filozofii pracy działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu.

6. Bez systemu CMMS firma nie przetrwa

Nie jest prawdą, że zakłady produkcyjne nie poradzą sobie bez tego narzędzia. Każda firma jest w stanie funkcjonować bez oprogramowania wspierającego utrzymanie ruchu, skoro działa bez niego od lat. Jednak bez systemu CMMS nie jest możliwe wdrożenie metod i działań mających na celu optymalizację procesów, by generować wyższe zyski, takich jak WCM (ang. World Class Manufacturing), TPM (ang. Total Productive Maintenance) czy lean manufacturing, ponieważ znacznie trudniejsze okazuje się usprawnienie czynności konserwacyjnych i poprawa ich rezultatów. Pomimo takich ograniczeń firma jest jednak w stanie prowadzić swoją działalność, choć z dużo mniejszą dynamiką wzrostu niż konkurencja, która zainwestowała w optymalizację procesów.

7. Do wdrożenia systemu CMMS potrzebna jest bardzo duża ilość danych

Efektywne wykorzystanie systemu CMMS wiąże się z wprowadzeniem odpowiednich danych. Po stronie klienta jest zebranie i uporządkowanie informacji, co nie powinno zająć więcej niż kilka dni roboczych. Jeżeli wcześniej dane były gromadzone elektronicznie, to ich opracowanie potrwa zdecydowanie krócej. Import danych zagwarantuje dostawca rozwiązania. W niektórych przypadkach można również zastosować podejście polegające na sukcesywnym rozbudowywaniu informacji w systemie w trakcie jego użytkowania.

Korzyści

Oprócz usterek wynikających z normalnego cyklu życia maszyny następują awarie, do których mogłoby nie dojść, gdyby przeglądy i inne prace prewencyjne odbywały się regularnie. Czasem bowiem zwykłe dokręcenie jednej śrubki może wyeliminować awarię zatrzymującą całą linię. Dlatego tak ważne jest wdrożenie odpowiedniego systemu CMMS, dzięki któremu dział utrzymania ruchu nie zapomni o zaplanowanej konserwacji.

QRmaint CMMS to narzędzie pomocne nie tylko dla techników utrzymania ruchu, ale również dla operatorów maszyn, którym ułatwia zgłaszanie usterek. Korzystanie z systemu przekłada się na mniejszą liczbę awarii, szybsze naprawy i lepsze gospodarowanie częściami zamiennymi. W ostatecznym rozrachunku zakład produkcyjny zyskuje wymierne korzyści finansowe.

Do końca lipca proponujemy bezpłatne wsparcie przez wykwalifikowanego konsultanta podczas wdrożenia systemu QRmaint. Zadzwoń już dzisiaj pod numer +48 12 400 41 70, aby zapoznać się z naszym systemem CMMS.

tło

Feel free to contact me.
I will come back shortly with an answer.




    członek zespołu

    Sales Manager

    tło

    Wypróbuj QRmaint

    Bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań.