Robotyka i Automatyzacja 2025: QRmaint na wydarzeniu w Birmingham, Wielka Brytania

Ostatnio chcemy być na bieżąco z międzynarodowymi trendami w różnych branżach związanych z łańcuchem dostaw i produkcją. To był jeden z powodów, dla których uczestniczyliśmy w wydarzeniu w Wielkiej Brytanii. Udział w wydarzeniach takich jak Robotics and Automation to niezwykła okazja do poznania kluczowych tematów dla wielu branż, które chcą wdrażać automatyzację w swoich zakładach. To zawsze dostarcza ogromnej wartości poprzez obserwacje i wysłuchanie liderów myśli w tej dziedzinie.

QRmaint odwiedził Wielką Brytanię w dniach 25-26 marca 2025 roku. Uczestniczyliśmy jako goście na wydarzeniu Sustainable Supply Chains, które było organizowane równolegle z IntralogisteX i Robotics and Automation. Trzy wydarzenia odbywały się w tym samym miejscu i czasie, gromadząc różne firmy z sektorów, które zaprezentowały interesujące spostrzeżenia dotyczące ich rozwoju w zakresie robotyki, automatyzacji i oprogramowania obejmującego szeroki wachlarz zaawansowanych technologii. Oto nasze krótkie podsumowanie i kluczowe wnioski z wizyty w Wielkiej Brytanii. Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami, które są tak samo istotne dla logistyki, jak i dla produkcji oraz łańcucha dostaw.

Co z Robotyką i Automatyzacją 2025 w Wielkiej Brytanii?

Na wstępie warto podkreślić, że Polska nie pozostaje w tyle za najnowszymi osiągnięciami technologicznymi w Wielkiej Brytanii. Nie ma dużych różnic w tempie wzrostu technologicznego w Europie Środkowej w porównaniu do Wielkiej Brytanii. Możemy jednak zauważyć, że w niektórych obszarach, takich jak automatyczne magazyny, Wielka Brytania poczyniła krok naprzód. Dobrym przykładem jest firma Mecalux, która wdraża kompleksowe rozwiązania dla w pełni zautomatyzowanych magazynów, co często stanowi kluczowy element automatyzacji w produkcji.

Z drugiej strony, usłyszeliśmy również, że firmy takie jak Shell nadal borykają się z problemami związanymi z zarządzaniem dokumentacją, które wynikają ze współpracy z ich spółkami zależnymi. Można więc stwierdzić, że choć w Wielkiej Brytanii widoczny jest silny nacisk na innowacje, to poziom wdrożenia tych technologii jest zbliżony do tego, co obserwujemy w Polsce. Firmy wciąż mają do czynienia z ogromną ilością dokumentacji papierowej i innymi wyzwaniami związanymi z transformacją cyfrową.

Mając to na uwadze, można śmiało powiedzieć, że zawsze jest przestrzeń do rozmów o zmianach na rynku. A co więcej? Nie będziemy zagłębiać się w szczegóły innych wydarzeń, ale warto zauważyć, że podobnie jak w logistyce i intralogistyce, rośnie zapotrzebowanie na utrzymanie ruchu. Niezależnie od stopnia automatyzacji, inżynierowie muszą pamiętać, że aspekt konserwacji i utrzymania systemów jest kluczowy i nigdy nie powinien być pomijany – szczególnie w kontekście budowy i eksploatacji maszyn oraz linii produkcyjnych.

Airbus i inżynierowie modernizujący linie produkcyjne dla lotnictwa

Jedna z najciekawszych prezentacji dotyczyła modernizacji linii produkcyjnych w Airbusie w celu rozwijania komponentów do samolotów. Podczas Robotics and Automation, na scenie wystąpił Homero Gonzales, inżynier z Airbus UK, który przedstawił proces opracowywania konstrukcji linii produkcyjnej. Była to niezwykle wartościowa lekcja nie tylko dla inżynierów, ale także dla użytkowników końcowych i menedżerów ds. zakupów.

Podczas prezentacji wyraźnie zaznaczono, że w fazie tzw. „modelowania systemowego” lub już na etapie projektowania kluczowe jest rozbicie systemu na poszczególne komponenty oraz precyzyjne wskazanie słabych punktów, które mogą wpływać nie tylko na pracę operatorów, ale również na procesy związane z utrzymaniem ruchu.

Podczas rozmowy z Gomezem, gdy wspomnieliśmy o roli autonomicznego utrzymania ruchu, stało się dla nas jasne, że podążamy w dobrym kierunku. Pokazuje to, że rozwiązanie QRmaint doskonale pasuje również do bardziej zaawansowanych linii produkcyjnych stosowanych w produkcji komponentów lotniczych. Dzieje się tak, ponieważ system QRmaint oferuje także funkcjonalność autonomicznego zarządzania konserwacją.

Prowadziliśmy głębokie rozmowy na wiele tematów, a ich rezultat utwierdził nas w przekonaniu, że jesteśmy doskonałym partnerem dla czołowych firm na tym rynku.

System CMMS dla intralogistyki

Na tle innowacji prezentowanych podczas Robotics and Automation 2025, coraz bardziej oczywista staje się kluczowa rola solidnego systemu CMMS (Computerized Maintenance Management System) takiego jak QRmaint w optymalizacji intralogistyki i operacji w łańcuchu dostaw. W miarę jak automatyzacja postępuje, rośnie również złożoność utrzymania zaawansowanych systemów.

CMMS działa jak centralny system nerwowy dla konserwacji, zapewniając monitorowanie, utrzymanie i naprawę wszystkich zasobów – od robotycznych wózków widłowych i autonomicznych pojazdów transportowych (AGV) po skomplikowane maszyny linii produkcyjnych.

Dzięki funkcjom takim jak predykcyjne utrzymanie ruchu, automatyczne zarządzanie zleceniami pracy i śledzenie aktywów w czasie rzeczywistym, CMMS minimalizuje przestoje, redukuje koszty operacyjne i zwiększa odporność łańcucha dostaw. W środowiskach, gdzie każda minuta przestoju może zakłócić przepływ towarów i materiałów, system CMMS staje się kluczowym narzędziem, które pomaga utrzymać płynność działania zautomatyzowanych systemów, zwiększając w efekcie produktywność i przewagę konkurencyjną we współczesnym łańcuchu dostaw.

Podsumowanie

Wydarzenie Robotics and Automation 2025 w Birmingham dostarczyło cennych spostrzeżeń na temat aktualnego stanu automatyzacji w łańcuchu dostaw i branży produkcyjnej. Podczas wydarzenia zauważyliśmy, że choć Wielka Brytania prezentuje zaawansowane rozwiązania technologiczne, to wyzwania związane z wdrażaniem innowacji, takie jak zarządzanie dokumentacją i cyfrowa transformacja, są podobne do tych, z którymi Polska mierzyła się w ostatnim czasie. Wiele z tych problemów można jednak wyeliminować dzięki wdrożeniu systemu CMMS.

Wnioski z Robotics and Automation 2025 podkreślają, że kluczem do pełnego wykorzystania potencjału automatyzacji w łańcuchu dostaw i sektorze produkcyjnym jest równowaga między innowacją, praktycznym wdrożeniem i skutecznym utrzymaniem ruchu.

FAQ

Wydarzenie pokazało, że choć Wielka Brytania prezentuje zaawansowane rozwiązania w zakresie automatyzacji, szczególnie w obszarze w pełni zautomatyzowanych magazynów (np. rozwiązania Mecalux), to poziom wdrożenia oraz wyzwania stojące przed firmami są bardzo podobne do tych obserwowanych w Polsce. Oba regiony borykają się z problemami takimi jak zarządzanie dokumentacją oraz przejście z tradycyjnych, papierowych procesów na systemy cyfrowe. Wydarzenie podkreśliło, że choć Wielka Brytania stawia na innowacje, to praktyczne wdrożenie tych technologii napotyka podobne bariery zarówno tam, jak i w Polsce.

Kluczowym wnioskiem była konieczność uwzględnienia aspektów związanych z utrzymaniem ruchu już na etapie projektowania systemów automatyzacji. Airbus, za pośrednictwem prezentacji Gonzalesa Homera, podkreślił znaczenie „modelowania systemowego” w celu identyfikacji potencjalnych słabych punktów, które mogą wpływać zarówno na operacyjność, jak i procesy konserwacji. Dyskusja uwypukliła, że niezależnie od poziomu automatyzacji, planowanie konserwacji i wykorzystanie autonomicznych funkcji utrzymania ruchu, takich jak te oferowane przez QRmaint, są kluczowe dla długoterminowej efektywności i niezawodności zaawansowanych linii produkcyjnych.

Wydarzenie, a w szczególności prezentacja Airbusa, potwierdziło istotność autonomicznych funkcji utrzymania ruchu dla wysoko zautomatyzowanych i zaawansowanych środowisk produkcyjnych. Nacisk na predykcyjną konserwację oraz modelowanie systemów pokazuje, że funkcjonalność QRmaint w zakresie autonomicznego utrzymania ruchu doskonale wpisuje się w potrzeby branży, która wymaga rozwiązań umożliwiających zarządzanie skomplikowanymi procesami produkcji. Dyskusje podczas wydarzenia potwierdziły, że QRmaint jest dobrze dopasowany do wymagań wiodących firm z sektora lotniczego, gdzie kluczowe znaczenie ma niezawodność i efektywność systemów.

tło

Wypróbuj QRmaint

Bezpłatnie przez 14 dni, bez zobowiązań.